Skip to main content

UNDGÅ WAR-WASHING PÅ SOCIALE MEDIER

war-washing-branding

Der er krig i Ukraine, og det har der efterhånden været i noget tid. Alligevel minder hverdagen i Danmark mere eller mindre om den, som vi kender. Som virksomhed kan man derfor blive i tvivl om do’s and don’ts på de sociale medier, hvor man ofte støder på medfølende opslag, økonomiske indsamlinger osv. For at undgå war-washing er der her nogle spørgsmål, der kan være gode at stille sig selv, for på den måde at bevare og passe på dit brands troværdighed.

Har du en relation til Ukraine? 

Hvis din virksomhed har en relation til Ukraine, bør dette kommunikeres tydeligt med fokus på, hvad der konkret gøres for at hjælpe Ukraine og dens befolkning. Dette skal ikke være en beskrivelse af, hvilken holdning eller følelse din virksomhed sidder med. Nej, det skal være et bevis på reelle handlinger, der gør en forskel.

Netto valgte eksempelvis tidligt at sætte prisen ned på 40 basisvarer i butikker tættest på den polsk-ukrainske grænse.

Kan du gøre en reel forskel?

Har du mulighed for at hjælpe Ukraine økonomisk eller via restriktioner, er dette også tiltag, der kan gøre en reel forskel – og som bør kommunikeres.

Telmore har eksempelvis valgt at tilbyde alle kunder fri tale/SMS mellem Danmark og Ukraine. Og IKEA lukker helt ned for salget i Rusland. 

Er din virksomhed et holdningsmedie?

Ejer du en virksomhed/medie, der lever af at udtrykke holdninger, bør du overveje din strategi på SoMe grundigt. Her kan det nemlig sende de helt forkerte signaler, hvis opslag pludselig opfattes som “ligegyldige” i en tid, hvor nyhederne primært omhandler Ukraine.

Femina oplevede eksempelvis stor kritik, da de lige efter krigens start delte et opslag om Mary og Kates evner til at gå i høje stiletter på brosten. Hurtigt efter “shit stormen” delte de et opslag omhandlende ukrainske kvinder. 

Vil du undgå war-washing?

Tilhører din virksomhed ikke nogle af de ovenstående grupper, bør du overveje, hvorvidt du skal kommunikere om krigen i Ukraine. Gør man det, uden at gøre en forskel, er man nemlig godt i gang med at “war-washe”.

Du kender måske begrebet green-washing – når virksomheder rider med på den grønne bølge uden at gøre en egentlig forskel? Det er samme problemstilling her, blot med krig i fokus.

Når et standpunkt bliver til ren forretning, begynder din branding at klinge hult. Og når det først går op for dine kunder, følgere osv. kan det have store konsekvenser. Så pas på. Hold dig til dét, hvor din virksomhed faktisk gør en forskel. Også selvom du personligt har en stor medfølelses for den Ukrainske befolkning – så hold den privat, hvor du kan gøre, sige og dele præcis det, du vil.

Bør du dele et godt tilbud?

Ja, det kan du sagtens. Selvom de gule bjælker fylder meget i denne tid, er nogle af de opslag med bedst performance på SoMe helt “almindelige” opslag med gode tilbud, konkurrencer osv.

Husk, at rette fokus mod det, du kan ændre. Krigen kan ikke stoppes eller gøres mindre brutal ved, at din virksomhed ikke deler opslag på SoMe. Det er ikke dér, fokusset skal ligge. Fokusset skal ligge de steder, hvor der er mulighed for at skabe reelle, positive forskelle.

Tak fordi, du tog dig tid til at læse med.

soul-made

NYT LOGO: HVAD KAN DU FORVENTE?

Nyt-logo

Dit logo skal være anvendeligt

Når jeg designer logoer, har jeg ikke kun fokus på det visuelle – at skabe et æstetisk flot logo. Logoet skal også være funktionelt og anvendeligt, så det fungerer i mange forskellige sammenhænge. Baseret på mit eget logo, vil jeg  visualisere og simpelt beskrive dette nedenfor.

Primært logodesign

Dette logo skal betragtes som dit primære logo, som oftest ses som det først i toppen af din hjemmeside. Det er her, jeg forsøger at få så meget info med om din virksomhed ved fx. at kombinere grafik og tekst.

Logo-Soul-Made

Sekundært logodesign

Dit sekundære logo minder meget om det primære logo, dog med mindre tekst. I tilfældet med mit eget logo, har jeg her fjernet den beskrivende tekst “FOR YOUR BRAND”. Jeg bruger faktisk oftest mit sekundære logo.

Logo-Soul-Made

Varemærke

Denne variation har primært fokus på grafik, og fylder noget mindre end det primære og sekundære logo. Dette logo fungerer godt som fx. profilbillede, hvor der ikke er plads til et logo med tekst.

Varemærke-logo-Soul-Made

Favikon

Et favikon er det lille logo, der er placeret til venstre på din hjemmesides browser-fane. Ændrer man ikke selv dette favikon, vil der automatisk vises et lille WordPress-logo. For at skabe den røde tråd, er det derfor vigtigt at huske et logo dertil også. I mit eget tilfælde, er det magen til mit varemærke-logo.

Favikon-logo-Soul-Made

Formater

Når vi er i mål med dit logo, modtager du alle variationer i forskellige formater:

  • EPS: Den originale masterfil af dit logo
  • PDF: Filer til tryk på tøj, på biler, skilte, tryksager, merchandise osv.
  • PNG: Transparente billedfiler til dokumenter, e-mail signaturer osv.
  • SVG: Skalérbare vektorfiler som altid vil stå skarpt på din hjemmeside

Tak fordi, du tog dig tid til at læse med.

soul-made

OPTIMER BILLEDER PÅ DIN HJEMMESIDE

Optimer-billeder-hjemmeside

Optimer, hvor du kan

Google straffer langsomme hjemmesider. Så simpelt kan det siges. Det er derfor vigtigt at optimere din hjemmeside der, hvor du kan. Billeder er her en af de ting, du har mulighed for at optimere, der medfører en hurtigere og mere sund hjemmeside.

Billeder er i dag generelt store og tunge. Det skal forstås på den måde, at billeder indeholder per automatik en masse informationer – også billeder der blot er taget med din mobil. Disse billeder kan med fordel reduceres i størrelse, så de fungerer optimalt på din hjemmeside. Her gælder det om at gøre billedet så lille som muligt uden at miste kvalitet.

Værktøjer til billedredigering

Der findes utallige programmer, når det handler om billedredigering. Men der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er. Jeg bruger ikke ét bestemt program, men skifter lidt i mellem Photoshop og Canva alt efter, hvilke billeder jeg arbejder med.

Udover Photoshop og Canva, findes også Pixlr og Paint. De er alle (undtagen Photoshop) gratis programmer, der fungerer rigtig godt til billedredigering. Prøv dig frem og se, hvilket program der fungerer bedst for dig. Tinypng er også et super smart værktøj, hvor du via uploading af et billede får et nyt, komprimeret billedet. Meget simpelt, meget let.

Seks simple tips

1

Æ, Ø & Å

Undgå Æ, Ø & Å, samt mellemrum. Brug derimod bindestreg og forsøg at gøre filnavne så korte og enkle som muligt.
2

Alt-teksten

Arbejder du i WordPress, skal du huske at indsætte alt-tekst for alle dine billeder. Start med dit søgeord for den specifikke side.
3

Apropos billedoptimering

Undgå store, tunge billeder på din hjemmeside. Det påvirker load-tiden negativt, så sørg altid for at tilpasse billedstørrelsen inden upload til WordPress.
4

Bredde

Hvis du holder dig til følgende bredde på dine billeder, kan det ikke gå helt galt: Fuldbredde header: 1920 pixels / Andre billeder: 795 pixels / Små billeder: 100 pixels
5

Filtype

Gem billederne i enten jpg. eller png. Hvis du har et billede, hvor baggrunden er transparent, skal du vælge png. Er billedet en grafik som fx. et logo, gem da billede som en svg-fil.
6

Navngiv dine filer

Navngiv dine filer baseret på den specifikke sides fokus-søgeord. Filnavne skal altså være relevante og informative - ikke tilfældige.

Tak fordi, du tog dig tid til at læse med.

soul-made

SPROGET PÅ DIN HJEMMESIDE

tekst-til-hjemmeside

Keep it simple 

“Keep it simple” er et af mine absolut yndlingscitater. For mig, passer det på stort set alt, hvad jeg foretager mig. Og det enkle fremfor det “overgjorte” er altid at foretrække. Også når det omhandler sproget på din hjemmeside. Det er nemlig vigtigt at holde sig til “sagen”, dyrk de små detaljer, der gør netop din virksomhed eller produkt unikt. Undgå for megen udenom snak, men fokuser på det, du er aller bedst til.

Det personlige sprog

I forsøget på at skille sig ud, er det relevant at tage et kig på dine konkurrenter. Undersøg deres måde at skrive og formulere sig på. Tænk over, hvordan deres sprog påvirker dig – på godt og ondt. Ret derefter fokus på dig selv og din virksomhed. Hvordan adskiller du dig, og hvordan kan du bringe det frem via dit sprog? Selvom dine konkurrenter måske tilbyder samme ydelse/produkt som dig, er I med garanti ikke de samme mennesker og personligheder, og taler derfor ikke samme sprog.

Din drømmekunde

Brug lidt tid på at tænke over, hvem din drømmekunde er. Tænk over, hvordan denne person typisk kommunikerer, og hav fokus på, hvilket sprog personen bruger til dagligt. Jeg ved godt, man ikke kan vide dette 100%, men overvejelserne er vigtige i forhold til at skrive tekster og finde det rigtige sprog. Forestil dig, at du skriver direkte til denne person – og ikke til alle. Du kan nemlig ikke tilgodese alle personligheder i dit sprog, men du kan vælge fokus og på den måde skille dig ud.

Gør det tydeligt 

Hvorfor skal kunden vælge dig? Dette spørgsmål kan være en smule angstprovokerende, men ikke desto mindre utrolig vigtigt. Det er vigtigt, at det tydeligt fremgår på din hjemmeside, hvorfor kunden skal vælge dig. Her handler det i høj grad om at finde en balance, så sproget ikke bliver for blærerøvsagtigt, men heller ikke for ydmygt. Du må gerne “blære dig”, men gør det på en måde, der virker troværdigt og sofistikeret. Jeg fristes her til at bygge videre på mit yndlingscitat: Keep it simple, but sharp.

soul-made

STARTEN PÅ NOGET NYT

Soul Made - Grafisk design og webdesign

Det berømte spring

Jeg har lige siden min afslutning på Aalborg Universitet sommer 2018 leget med tanken om at være selvstændig. Det har altid inspireret mig, men som nyuddannet kan springet være uoverskueligt. Det følte jeg i hvert fald, og jeg havde derfor mere lyst til at starte mit arbejdsliv i en fast fuldtidsstilling. Det føltes mere trygt, men samtidig fornuftigt i forhold til at opbygge erfaring indenfor mine kompetencer.

I starten af 2021 begyndte denne tanke at opsøge mig på ny. Jeg kunne ikke slippe tanken, og jeg havde pludselig en følelse af, at det måske var nu. Nu, at jeg skulle tage det berømte spring. Det medførte en snak med min daværende chef, hvor vi lavede en fantastisk aftale om at gå ned på deltid, så jeg kunne opbygge min virksomhed uden at stå på fuldstændig bar bund rent økonomisk.

Denne løsning fortsatte i et halvt års tid, hvorefter jeg endelig tog det fuldbyrdede spring og gik fuldtid i min virksomhed Soul Made.

Hverdagen som min egen chef

Opstarten af Soul Made har været en proces, der aldrig slutter. Selvfølgelig er opstartsprocessen mere kaotisk og uklar, da det er her, jeg skal finde ud af, hvordan hele virksomheden skal hænge sammen. Der er mange ender, der skal finde hinanden. Men processen er on-going, da jeg løbende bliver mere præcis på, hvad Soul Mades stærke sider er.

Samtidig har jeg skulle finde mig selv i at være min egen chef, og opbygge en hverdag der fungerer som selvstændig med hjemmekontor. Denne rejse har været og er utrolig lærerig, og har dag for dag bekræftet mig i, at jeg har truffet den rigtige beslutning i at gå selvstændigt.

Livet er uforudsigeligt

Trods følelsen af, at jeg har truffet den rigtige beslutning, har jeg selvfølgelig også haft tidspunkter, hvor jeg har tvivlet. Kan jeg det her? Kan jeg tjene min egen løn? Kan jeg skaffe mine egne kunder? Alle mulige spørgsmål, som udfordrer min selvtillid, er løbende dukket op, og det tænker jeg, er helt normalt. Jeg lader tankerne eksisterer, og ser dem som en naturlig del af det, at springe ud i noget nyt.

Selvom jeg er et struktureret menneske, er jeg vild med livets uforudsigelighed. Intet er sikkert. Heller ikke i et fast fuldtidsjob, hvor man kan blive fyret i morgen. Og nogle gange skal man bare forfølge sine drømme. Tro på sig selv og springe ud i det – og ja, det lyder som cliché. Men det er faktisk så simpelt som det – krydret med lidt nordjysk fornuft og disciplin.

soul-made
51884043 amalie@soul-made.dk
51884043
Send mail